Rektorn har ordet maj - Kunskapsskolan Täby

Rektor Niklas Åkerblom berättar om händelser på skolan.

Maj 2024

Hej,

Äntligen är våren här och förhoppningsvis ligger mer soltimmar och lite försommarvärme framför oss. I skolan ser vi flertalet elever som kämpar med att nå sina mål och vi ser fram emot att se glädjen i deras ansikten när de verkligen gör det.

Vid sidan av skolarbetet har vi mycket kul att se fram emot. Vi har olika lopp, baseball-turneringen, fältstafett och mer därtill. Mer detaljerad information om dessa event får ni av era respektive handledare.

Enkät
Vi har den stora glädjen att återigen meddela att resultatet av årets elevenkät visade att både elever och vårdnadshavare visar en otroligt hög nöjdhet med skolan. Skolan har två år i rad blivit prisade för nöjdheten bland eleverna och vårdnadshavarna och detta läsår ligger vi på samma nivå som förra läsåret.

Några exempel från elevenkäten, ni ser genomsnittet på respektive fråga och eleverna har svarat på en femgradig skala:
Skolarbetet är tillräckligt stimulerande för mig - 4.49
Min personliga handledare ger mig ett bra stöd kring mina studier - 4.33
Jag kan påverkar hur mitt personliga schema ser ut - 4.54

Vad gäller er vårdnadshavare så tackar vi först och främst för att ni har tagit er tid att svara och för det goda samarbete som vi har. Nöjdheten bland er sticker ut i skolsverige och för det är vi ödmjukt tacksamma!

Varuautomat
I samarbete med elevrådet har vi införskaffat en varuautomat där eleverna kan köpa diverse mellanmål. Varuautomaten fylls upp och hanteras av Ica och vi kan påverka sortimentet över tid. Vi önskar att det ska finnas nyttig och näringsrik mellanmål till ett bra pris. Vi kan däremot inte påverka priserna då detta hanteras av Ica.

För att handla i automaten kommer det krävas ett kontokort och vi rekommenderar ett kort likt Maestro som är kostnadsfritt och där ni som vårdnadshavare hanterar flödet av pengar. Då vi har en mobilfri skola kommer eleverna inte kunna betala med sina telefoner under skoldagen. Däremot finns den möjligheten innan och efter skoldagen.

Vi kommer att fortsätta med ordinarie mellanmål under hela terminen så att alla kan dra nytta av sina melliskort. I starten av nästa läsår kommer vi inte längre ha mellanmål som vi själva arrangerar utan all mellis kommer att gå via varuautomaten. Vi hoppas och tror att detta kommer innebära ett mer kvalitativt och variationsrikt mellanmål för samtliga skolans elever.

Personalförändring
Stefan Norrby kommer inte att vara i tjänst resterande del av detta läsår. Emmy Hallin, som känner eleverna sedan tidigare, kommer att vara vikarie i svenskan i årskurs 4. Vi välkomnar Emmy tillbaka till skolan!

Kunskapsskolans match mot Cancer
Den 8 juni kommer vi på skolan under aktivitetsrådets ledning arrangera ett motionslopp i Skavlöten. Vi kommer att bjuda alla deltagare på mat samt en förhoppningsvis trevlig dag tillsammans. Detta lopp kommer att vara öppet för allmänheten och vi samarbetar med “matchen mot cancer”. Alla som deltar har möjlighet att skänka en liten slant till “matchen mot cancer” Vill man som företagare ha ett tält i området under dagen meddelar man mig och det kostar 10 000kr som betalas direkt till “Matchen mot cancer”.

Det är första gången vi arrangerar detta lopp men vi hoppas att det kommer bli årligen återkommande med olika välgörande ändamål som samarbetspartners.

Vänligen,
Niklas Åkerblom