Ansök
Om oss

Vd:n Fredrik Lindgren praoade som mattelärare

Läs om när vd:n Fredrik Lindgren fick vara med under en mattelektion på Kunskapsskolan i Nacka.

Hej Fredrik Lindgren, vd på Kunskapsskolan! Du har testat en annan yrkesroll i veckan?
- Ja, jag har varit på Kunskapsskolan i Nacka och praoat som matematiklärare.

Spännande, hur var det?
- Mycket intressant och energigivande. Det kändes helrätt. Det är alltid bra att få inblick i vardagen på våra skolor. Att vara lärare är ett av samhället viktigaste jobb och jag är verkligen imponerad av våra medarbetare och deras engagemang. Sedan är det alltid roligt att möta eleverna, höra deras tankar och se hur de arbetar. Jag har förstås stor respekt för att det finns många fler dimensioner på lärarjobbet som jag inte får inblick i med ett nedslag som detta - men det är ändå mycket givande och ger viktiga inspel för mig i min roll som vd.

Hur mycket matte har du själv pluggat?
- Jag gick Naturprogrammet på gymnasiet och då blev det en hel del, eftersom vi räknade mycket även på fysiken och kemin. Jag ska inte säga att matte har varit mitt favoritämne, men jag har alltid tyckt att det är viktigt. Dessutom kan jag känna en viss tjusning i att bena ut ett svårt tal eller lösa problem. När jag läste vidare till ekonom blev det också mycket räknande, men det är ju ett tag sedan nu. Och att vara bra på matte är något helt annat än att vara bra på att lära ut matte.

Vad var det bästa med att praoa som mattelärare?
- Dels att få elevernas syn på matematiken på vår digitala plattform Kunskapsporten. Dels att få en påminnelse om elevernas olika behov och förutsättningar när det gäller att matematik, som i sig förstås innebär utmaningar när man som lärare ska coacha elever i till exempel en workshop. Sedan var det också intressant att få lärarnas syn på ämnets förutsättningar idag och deras förväntningar på det matteprojekt vi driver. Här känns det som att vi har något mycket viktigt och lovande på gång.

Vilket är ditt största intryck från dagen?
- Jag upplevde en positiv känsla bland både lärare och elever på skolan, men också kring att jobba med matematik. Det känns som att vi har kommit en bra bit på vägen med att utveckla matten på vår digitala plattform, och med vårt matematikprojekt kommer vi att vässa oss ytterligare och kunna nå ännu längre med eleverna.

Kommer du att plugga till lärare nu?
- Fanns det en riktigt snabb och intensiv väg, kopplat till praktik, skulle jag mycket väl kunna tänka mig det i framtiden. I dessa lärarbristens tider kommer vi att behöva hitta flera vägar in i läraryrket utan att tumma på kraven på yrkesskicklighet. Så vem vet...

© Kunskapsskolan i Sverige AB 2018

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Läs mer om hur vi använder cookies här.