Kajsa, från Kunskapsskolan Norrköping, vann kategorin årskurs 4-6 och kom på idén till sitt bidrag på höstlovet.

Nu har årets Gärdestadstipendiater korats under festlig ceremoni

De har alla något gemensamt. De älskar att skapa med ord.
Nu har årets Gärdestadstipendiater korats.
– Att skriva är ett sätt att skapa nya världar, säger Kajsa, som fick priset i kategorin årskurs 4-6.

Under höstterminen har elever på Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet haft möjlighet att skicka in litterära bidrag till årets Gärdestadstipendium. Ett initiativ som startades förra året till minne av Kunskapsskolans före detta chefsarkitekt Kenneth Gärdestad.

Alla de över 100 bidragen har gåtts igenom av en jury bestående av bland andra Kunskapsskolans vd Fredrik Lindgren och pedagogik- och utvecklingschefen Stina Myringer-Jonsson. Och nu har vinnarna korats.

Kajsa från Kunskapsskolan Norrköping.

”Kom på idén under höstlovet”
Stipendieutdelningen blev en högtidlig ceremoni där Fredrik Lindgren höll ett inledande tal. Därefter var det dags för en fanfar innan motiveringen till den första pristagaren Kajsa, från Kunskapsskolan Norrköping, lästes upp. Hon vann kategorin årskurs 4-6 och kom på idén till sitt bidrag på höstlovet.

– Det är svårt att beskriva hur det känns just nu. Jag är mest glad, sa Kajsa efter prisutdelningen.

Niko Erfani från Internationella Kunskapsgymnasiet.

Hitta det vackraste i saker
Niko Erfani går på Internationella Kunskapsgymnasiet. Förra året vann hon gymnasiekategorin och i år fick hon juryns hederspris.
– För mig är skrivandet ett effektivt sätt att släppa ut sina känslor och hitta det bästa och vackraste i saker, sa hon.

Ottilia från Kunskapsgymnasiet Norrköping.

”Det känns jättehäftigt”
Årets vinnare i gymnasiekategorin blev Ottilia från Kunskapsgymnasiet i Norrköping.
– Jag skriver för att skriva av mig och kladdar ofta ner saker på lappar. Nu känns det jättehäftigt att någon har läst vad jag gjort, sa hon.

Alicia från Kunskapsskolan Uppsala Norra.

”Mångas barndomsdröm”
Alicia från Kunskapsskolan Uppsala Norra vann kategorin årskurs 7-9.
– Att ta emot priset var kul och lite nervöst. Jag vet att det är mångas barndomsdröm att bli författare, men få som lyckas. För mig känns det bra att hålla drömmen vid liv, sa hon efter prisutdelningen.

Kenneth Gärdestads son Christofer Gärdestad, som arbetar med projekt på Kunskapsskolans fastighetsavdelning, tillsammans med årets stipendiater och Kunskapsskolans vd Fredrik Lindgren.

”Ordet blir allt viktigare”
Fredrik Lindgren, Kunskapsskolans vd tyckte stipendieutdelnignen blev mycket lyckad.
– Jag blir så stolt över våra duktiga elever. Det här är en viktigt tradition där vi uppmärksammar unga, lovande berättare. Och ordet och berättelsen blir bara viktigare i en tid med stora samhällsförändringar, sa han efter ceremonien.

”Så mycket känsla”
Stina Myringer-Jonsson Kunskapsskolans utvecklings- och pedagogikchef. Hon tyckte årets bidrag var fantastiska.
– Det är spännande texter som har kommit in där eleverna har ett väldigt nyanserat sätt att uttrycka sig på. Ett sådant här stipendium uppmuntrar en typ av skrivande som vi inte ser i skolan annars. Det är så mycket känsla i texterna och eleverna lyckas förmedla en sådan känsla och stämning. Det gör mig så stolt, sa Stina Myringer-Jonsson.