Emma Rova jobbar som lektor på Kunskapsskolan Enköping. Hon älskar att jobba med högstadieelever.

Emma Rova: ”Vi jobbar tillsammans”

Emma Rova älskar att arbeta på högstadiet och värdesätter den fina kontakten hon får med eleverna under veckans personliga handledningssamtal.
- Studierna är naturligtvis huvudfokus, men vi pratar också om andra saker som händer i elevernas liv och som i slutändan påverkar deras skolarbetet, säger hon.

När Emma Rova var liten drömde hon om att få Nobelpriset i biologi. Långt senare insåg hon att det inte fanns. Men det var ändå inom evolutionsbiologin hon landade.

Under doktorandtiden på Uppsala universitet undervisade jag på 25 procent. Studenterna var väldigt taggade och jag fick små explosioner i hjärtat av alla frågor och den nyfikenhet jag mötte. Det var då jag kände att det är undervisa jag ska göra, säger hon.

I dag arbetar hon som lektor på Kunskapsskolan Enköping med elever i årskrus 6-9.

- Jag fick min tjänst här för några år sedan. Och redan på intervjun sa jag att jag ville forska. Efter två år fick jag börja meritera och för två år sedan fick jag min lektorstjänst, säger Emma.

”Det handlar om respekt från båda hållen”
Att arbeta med högstadieelever passar henne väldigt bra.

- Alla har ju varit tonåringar och jag vet ju hur det är. I den här åldern går man igenom en stor förändringsprocess och det kan vara jättejobbigt. Men jag brukar försöka signalera att ”jag förstår dig”. Om en elev till exempel inte lyckas så bra som den har potential för så måste man prata om vad det kan bero på. Det handlar ju om respekt från båda hållen, säger Emma.

Eleverna lär sig att planera sin tid
Kunskapsskolans arbetssätt med de personliga handledningssamtal varje vecka tycker hon är ett bra sätt för att skapa nära relationer med eleverna.

- När vi träffas på ph-samtal går vi igenom vad de har på schemat, vad som måste göras och pratar om skolarbetet i stort. Det är fantastiskt hur eleverna lär sig att planera sin tid och ta ansvar. De blir väldigt självgående här, även om man får hålla vissa i handen tills de går ut nian. Men vi kommer också in på kärleksbekymmer, kompisrelationer och annat i vardagen under samtalen. Det blir en fin kontakt och jag känner mig hedrad att få vara med, säger Emma.

”Utmaningar för dem som är snabba”
Hon lyfter också de lektionspass som kallas för workshops som något positivt. Där arbetar eleverna med det de har mest behov av och var fokus ligger under olika veckor har de bestämt tillsammans med sin personliga handledare.

- Under en workshop ger man dem som behöver hjälp. Det är ett sätt att göra undervisningen personligt utformad, precis som att vi jobbar i steg där det även finns utmaningar för dem som är snabba, säger Emma Rova.

Det underlättar hennes arbete
Hon menar även att den centrala pedagogikavdelningen och den digitala portalen Kunskapsporten underlättar hennes arbete.

- På Kunskapsporten finns det mycket material att hämta och man slipper planera all undervisning själv. Det ger ett större utrymme för att vara kreativ. Man tar de bitar man vill ha och behöver inte lägga lika mycket tid på just planeringen, säger hon.

En annan sak hon uppskattar med Kunskapsskolan är samarbetet mellan kollegor.

- Jag har faktiskt aldrig varit på en arbetsplats där medarbetarna är så positiva. Vi jobbar tillsammans och glider in på varandras områden hela tiden. Det gör att man inte står ensam, säger hon.