Skolprat: Helena Wallberg om lektionsdesign och undervisning på distans

I detta avsnitt av Skolprat träffar Karin Rådberg och Petter Enlund Helena Wallberg. Helena är gymnasielärare i engelska, franska och pedagogiskt ledarskap och har lång erfarenhet av undervisning. Hon är även specialpedagog, och har arbetat mycket med tillgänglighetsfrågor.

I avsnittet diskuterar Helena Wallberg bland annat lektionsdesign, bedömning, god undervisning och tips på hur man bedriver distansundervisning under coronatider. Hon tar oss igenom lektionens åtta olika faser och synliggör vad som är viktigt att tänka på för att skapa en explicit och differentierad undervisning som kommer alla elever del gagn.

Helena Wallberg har skrivit ett par böcker: Lektionsdesign - en handbok (2019), Formativ bedömning i praktiken (2013). Hon skriver även Pedagogisk Snabbguide som följer med Grundskoletidningen, Gothia förlag och driver bloggen specialpedagogen.

Trevlig lyssning!

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se