Tova och Aisha går på Kunskapsskolan i Lund, här tillsammans med skolans rektor Åsa Klein.

Skolprat: Om hur vi skapar elevdelaktighet

Hur ökar man elevernas delaktighet i skolan? I månadens Skolprat träffar Karin och Markus eleverna Tove och Aisha och rektorn Åsa på Kunskapsskolan i Lund för att prata om just det.

För snart tre år sedan bestämde sig Kunskapsskolan Lund för att starta upp ett eget miljöråd för att på så sätt bland annat arbeta med elevdelaktighet. Nu har rådet vuxit från fem till cirka 40 elever.

I dagens samtal träffar Karin och Markus två av eleverna som är med i miljörådet och brinner för miljö- och hållbarhetsfrågor och deras rektor för att prata om hur skolan kan arbeta med hållbarhetsfrågor och elevdelaktighet.

I avsnittet talar de även om skolans engagemang i Grön flagg och Earth Summit.

Här kan du läsa mer om Grön flagg.

Här kan du läsa om Earth Summit.

Här kan du läsa mer om Kunskapsskolan Lunds miljöråd.

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se