Tävlingen Hopprepsskoj pågår under två veckor i maj. Kunskapsskolan Krokslätt är en av de skolor som deltar.

Fullt ös på skolgården när eleverna tävlar i hopprep

Under två veckor i maj pågår utmaningen Hopprepsskoj, där skolor tävlar mot varandra genom att samla så många hopprepshopp som möjligt.
I år deltar Kunskapsskolan Nyköping och Kunskapsskolan Krokslätt i tävlingen.
– Även de elever som vanligtvis stannar inne på rasten är ute och hoppar nu, det är jättekul att se, säger Elina Kömüves, elevvärd på Kunskapsskolan Krokslätt.

Drygt 200 skolor över hela landet deltar i utmaningen Hopprepsskoj som pågår 2–12 maj. Gymnastikförbundet står bakom projektet, som är en del av Riksidrottsförbundets rörelsesatsning i skolan. Målet är att fler barn ska vara aktiva på raster och på fritiden.

Eleverna på Kunskapsskolan Krokslätt har verkligen gått in för utmaningen, berättar elevvärden Elina Kömüves. Det är hon som har tagit initiativet till att skolan ska delta.

– Jag såg att Hopprepsskoj är väldigt populärt i sociala medier och tänkte direkt att det skulle passa våra elever. Jag är nästan alltid ute med dem på rasterna och har sett att intresset för hopprep verkligen har väckts under de här två veckorna, berättar hon.

– Första dagen var det mest elever i årskurs fyra och fem som hoppade, men nu är det fullt ös på skolgården. Elever i alla årskurser är med, även de äldre elever som vanligtvis stannar inne på rasten. Det är jättekul att se!

"De är stolta och vill visa vad de kan"

Utöver att samla hopp och fylla i tävlingens “hopp-o-meter” får skolorna nya hopprepsutmaningar att testa varje dag.

– Eleverna utmanar varandra. I dag vann vi faktiskt ett paket med hopprep för att vi lyckats så bra med en av övningarna, säger Elina Kömüves.

Hon berättar att hon kommer fortsätta ge eleverna liknande utmaningar även efter tävlingens slut, eftersom det bidragit till så positiv stämning på rasterna.

– I början hade vi flera elever som inte kunde hoppa hopprep, och för dem var steget till att våga testa förstås längre. Nu, efter några dagar, har de lärt sig. De är så stolta och vill visa vad de kan. Det känns väldigt roligt.

“Bevisat att barn rör sig för lite i dag”

Även på Kunskapsskolan Nyköping är eleverna ute och hoppar hopprep på rasten.

– De har jätteroligt, det är väldigt mycket glädje och samarbete ute på gården just nu, berättar Cathrin Brohlin, studie- och yrkesvägledare.

Hon menar att utmaningen är ett bra initiativ från Gymnastikförbundet.

– Det är ju bevisat att barn rör på sig alldeles för lite i dag, och kan vi bjuda in till en aktivitet och hjälpa till att förändra det är det toppen. Jag är med i elevhälsoteamet och tycker att det är bra att vi står bakom ett sådant här initiativ. Vi tycker att det är viktigt att vi syns för alla elever och vill bidra till att främja både deras fysiska och psykiska välmående.

Förutom att hoppa på rasten har Nyköpings-eleverna fått hoppa rep under idrotten och på basgruppssamlingarna på morgonen.

– Vi kommer att delta nästa år också. Då hoppas jag att vi kan utmana andra skolor inom Kunskapsskolan, säger Cathrin Brohlin.

Här kan du läsa mer om Hopprepsskoj.

Många hoppande elever på Kunskapsskolan Nyköping.

Elina Kömüves på Kunskapsskolan Krokslätt berättar att hon kommer fortsätta ge eleverna hopprepsutmaningar efter tävlingens slut, eftersom det bidragit till så positiv stämning på rasterna.