Klass 9.6 på Kunskapsskolan Spånga tog sig hela vägen upp för Åreskutan.

Ida och Elin ordnade fjällvandring – tog klassen till nya höjder

Det som började med en diskussion om psykisk ohälsa bland unga landade till slut i en resa till Åre. Hela klass 9.6 på Kunskapsskolan Spånga tog sig uppför Åreskutan, hela 1420 meter över havet.
– Resan gav oss en nyttig utbildning i fjällmiljö, men också minnen för livet och en fin gemenskap i klassen, berättar eleven Elin.

Eleverna Ida och Elin planerade klassresan till Åre.

När klass 9.6 på Kunskapsskolan Spånga i början av höstterminen diskuterade orsaker bakom psykisk ohälsa bland unga, började eleverna Elin och Ida fundera på hur de skulle kunna göra skillnad mer konkret.

– Vi vet att social gemenskap, att vistas i naturen och fysisk aktivitet kan verka förebyggande, så vi fick idén att göra en klassresa och samtidigt lyfta ämnet, säger Elin.

Tillsammans började de fundera på hur de skulle kunna genomföra en resa som klassen uppskattade.

– När vi tänkte på i vilket sammanhang vi själva mår som bäst kom vi rätt snabbt fram till att vi ville uppåt i Sverige och vistas i en fjällmiljö, berättar Elin.

– Vi trivs båda väldigt bra i fjällen. Vi åker skidor och Elin har även erfarenhet av vandring eftersom hon bland annat har bestigit Kebnekaise, säger Ida.

Först var målet just Kebnekaise, men då fjällstationen hade stängt för säsongen och vädret hade gjort bestigningen för riskfylld, fick Ida och Elin tänka om. Eftersom de ville komma iväg redan i oktober, innan det blev alltför kallt uppe i fjällen, behövde resan planeras snabbt. Efter ytterligare försök med en annan fjällstation blev resmålet till slut Åre.

För att få ihop pengar till boende, resa och mat sökte Elin och Ida sponsorer. De kontaktade flera olika företag och berättade om klassresan och syftet att främja psykisk hälsa – och lyckades få ihop pengarna de behövde.

“Utsikten var magisk!”

– När vi presenterade idén för klassen blev de nog först lite chockade. Alla gillade idén med en klassresa, fast de flesta hade nog inte tänkt sig en fjällvandring. Men när resan närmade sig var alla taggade och positiva, berättar Ida.

Vistelsen i Åren blev lyckad. Alla 24 elever i klassen och tre vuxna följde med och övernattade två nätter.

– Vi har fått en annan gemenskap i klassen och lärt känna varandra på ett annat plan, vilket jag tror har stärkt oss som grupp. När vi satt i lugnet kring lägerelden kunde vi prata om vad som helst, släppa all prestige och umgås på riktigt, säger Elin.

Ida berättar att det bästa med resan var vandringen upp för Åreskutan, 1420 meter över havet, som klassen gjorde under den andra dagen.

– Det var en underbar känsla att nå toppen av berget. Utsikten var magisk och vi lämnade en snögubbe som avtryck. Vi var stolta och nöjda. Ingen gav upp och alla lyckades ta sig hela vägen till toppen. På vissa ställen var det över en halvmeter snö där vi behövde klättra, hoppa och hjälpa varandra. På kvällen gjorde vi pizza och många badade i det iskalla vattnet, säger Ida.

Elin och Idas tips till dig som vill anordna en klassresa:

• Kör! Kämpa på för att få till en klassresa – det är värt allt jobb. Sammanhållningen i klassen stärks av att göra något tillsammans och nu har vi delat en upplevelse som vi alltid kommer kunna minnas och prata om.
  • Hitta på något ute i naturen – den har en helande kraft.
  • Anpassa aktiviteten efter vad som passar just er klass.
  • Ingenting är omöjligt, ge inte upp för att ni stöter på motgångar.
  • Börja samla ihop pengar i god tid inför resan. Vi hade inte så mycket tid på oss, men fick istället hjälp från sponsorer.
  • Ta hjälp från er handledare. Vi fick mycket stöd och hjälp med planeringen från henne.