Eleven Felix får en blomsterkrans runt halsen på Kunskapsskolan i Indien.

Felix från Kunskapsskolan Nacka blir välkomnad till Kunskapsskolan i Lucknow, Indien.

Elever från Kunskapsskolan Nacka besökte Indien

I början av vårterminen reste 6 elever och 2 lärare från Kunskapsskolan Nacka till Indien, för att besöka lärare och elever från tre olika skolor där.

– Det var ett kärt återseende. Nu har bandet mellan oss stärkts ytterligare och vi är övertygade om att det kommer att bli fler besök i framtiden, säger Johan Holmström, lärare på Kunskapsskolan Nacka.

Eleverna från Nacka ingår sedan tidigare i ett utbytesprojekt som arrangeras av Kunskapsskolans internationella verksamhet KED (Kunskapsskolan Education). I fjol, när eleverna gick i årskurs åtta, fick de besök av 13 indiska elever.

– Förra våren besökte de oss för att lära sig mer om Sverige och vår kultur. Det var starten på vad vi hoppas bli en lång vänskap. Nu var det vår tur att hälsa på dem, säger eleven Matilda.

Under den veckolånga vistelsen i Indien hann eleverna från Nacka besöka tre skolor (som använder Kunskapsskolans pedagogik) i två olika städer i Indien, Gurgaon och Lucknow.

Fint välkomnande och god mat

– Vi fick ett jättefint välkomnande och väldigt god mat hela veckan, säger eleven Elliot.

Utöver skolbesöken fick eleverna och deras två lärare uppleva den indiska kulturen då de bland annat besökte den lokala marknaden Dilli Haat och följde med sina värdfamiljer på olika utflykter.

Läraren Johan bodde under vistelsen hos den indiska läraren Krishna, som själv besökte Sverige med sina elever förra året.

– Det var ett kärt återseende. Nu har bandet mellan oss stärkts ytterligare och vi är övertygade om att det kommer att bli fler besök i framtiden, säger Johan Holmström, lärare i SO och engelska på Kunskapsskolan Nacka.

Hela gänget från Kunskapsskolan Nacka tillsammans med rektorerna på Kunskapsskolan i Gurgaon.

Elev från Kunskapsskolan Nacka tillsammans med sin värdfamilj i Indien.

Eleven Anton från Kunskapsskolan Nacka tillsammans med sin värdfamilj i Indien.