Emmeli Orrefjord, lärare på Kunskapsskolan Motala.

Läraren Emmeli: Vi skapar goda relationer – det motiverar eleverna framåt

Emmeli Orrefjord är en av de lärare som har varit med sedan Kunskapsskolan Motala startade hösten 2023. Hon beskriver att tiden med eleverna under det första året har varit värdefull.

– När alla var nya fanns det en trygghet i att få tid att skapa relationer till varje enskild elev, säger hon.

Emmeli Orrefjord undervisar i matte och NO och är dessutom förstelärare. Hon har arbetat som lärare i tio år, men var precis som eleverna ny på Kunskapsskolan när hon började där för snart ett år sedan.

– Jag såg det som en jättespännande utmaning och en möjlighet att få vara med från start. Min styrka som lärare är att jag är bra på att skapa goda relationer till eleverna och jag tror på att sätta individen i fokus. Därför kände jag att Kunskapsskolans arbetssätt skulle passa mig.

Skolan öppnade hösten 2023 och har elever i årskurs 4-9. Emmeli ser tillbaka på det första året som häftigt och speciellt på många sätt.

– Alla elever kom med olika erfarenheter och bakgrund, precis som oss lärare. Det tar tid att lära sig ett nytt koncept och samtidigt lära känna varandra, men vi har utvecklats tillsammans och stått enade. Det är jag väldigt stolt över, berättar Emmeli.

Hon fortsätter:

– Många elever som började på skolan tyckte att mina ämnen, matte och NO, var tråkiga och svåra. Där fann jag ett driv att vända på deras uppfattning. Vi diskuterade och prövade oss fram och idag ser eleverna fram emot att ha NO och matte. Det känns jätteroligt.

Eleverna får se sig själva som individer med egna förmågor

Alla elever på Kunskapsskolan har personliga handledningssamtal varje vecka. Eleverna träffar då individuellt sin handledare för att få stöd med att planera och prioritera skolarbetet.

– Det märks att samtalen är enormt viktiga för eleverna och att den goda relationen vi skapat motiverar eleverna framåt. Vi jobbar mycket med öppna frågor och låter eleverna uttrycka sig. Samtalet är deras tid att få hjälp utifrån sina enskilda behov. Vi handledare motiverar och följer upp veckovis, så att varje elev ska fortsätta utvecklas, säger Emmeli.

Vad är det bästa med Kunskapsskolan, tycker du?

– Att jag som lärare får tid med eleverna på ett sätt som jag inte tidigare varit van vid. Vi pratar och utvärderar mycket och eleverna får se sig själva som individer med egna förmågor. Tack vare höga förväntningar på lärare och elever finns det också ett tydligt driv framåt som jag uppskattar väldigt mycket.

Vad ser du fram emot nu?

– Jag ser fram emot att fortsätta arbeta med Kunskapsskolans arbetssätt. Jag har en stark tro på det och ser fram emot att jobba vidare tillsammans med medarbetare och elever. Vi kommer utvärdera, förbättra och ta lärdom från vårt första år. Under sommaren ska jag också samla på mig material för att skapa ännu roligare lektioner.