Rektorn har ordet oktober - Kunskapsskolan Borås

Rektor Björn Nyman berättar om händelser på skolan.

Oktober 2023

Nu är det strax dags för ett efterlängtat höstlov! Perioden från skolstart och fram till höstlovet brukar alltid kännas lång. Det märks att det behövs lite ledighet för att fylla på med energi, både hos oss som arbetar på skolan och för elevernas del, så att alla orkar kämpa på fram till julledigheten.

I vår F-3-skola råder just nu full halloweenaktivitet. På fritids pärlas och målas det med halloweentema och alla är mycket engagerade i detta. Det är roligt att se!

Eleverna i årskurs 4-9 har precis genomfört en enkät för att vi ska få höra vad de tycker om sin skola just nu. Vi kan se att eleverna trivs med både lärare och sin skola och vi kan också se att man i årskurs 7-9 är nöjd med det nya schemasystemet där man bokar sina workshop-pass. Det känns roligt att de flesta är nöjda för vi som jobbar på skolan ser också en stor skillnad till det bättre vad gäller studieron i våra workshops. Givetvis finns det alltid saker att jobba vidare med och vi genomför en hel del satsningar efter lovet med både fler insatser i olika ämnen men även insatser för att öka nöjdheten med PH-samtal, studiero och trivsel ytterligare på skolan. Vi kan alltid bli bättre!

Lässatsning
Vi har sedan skolstarten satsat mycket på läsning för alla våra elever. Att vara en god läsare är viktigt i dagens samhälle, i alla åldrar. Passa gärna på att ta med ditt barn till ett bibliotek under höstlovet för att uppmuntra läsning. Det finns massor av intressanta böcker för alla intressen.

Medarbetarförändring
Per Larsen som är slöjdlärare slutar och ersätts av vår före detta slöjdlärare Anders Axberg. Anders valde att prova annat jobb i våras men ser nu fram emot att återigen undervisa elever på vår skola. Anders börjar efter höstlovet och Per slutar två veckor senare.

Informationsmöten och öppet hus
De kommande veckorna kommer vi hålla informationsmöten för blivande elever. Vi skickar ut inbjudningar till dem som har barn i rätt ålder. Passa gärna på att tipsa andra som är nyfikna på Kunskapsskolan om att besöka våra informationsmöten.

Den 28 november klockan 17.00-19.00 har vi öppet hus. Eleverna får gärna ta med kompisar, syskon, mor- och farföräldrar eller andra som kan vara intresserade av att se vår fina skola. Eleverna i årskurs 4 och 7 kommer att vara på plats och arbeta på skolan för att vi ska kunna visa hur vårt arbetssätt fungerar.

Föräldrarådsmöte
Kunskapsskolan Borås ger alla föräldrar möjlighet att delta på våra föräldrarådsmöten. Genom att delta på ett föräldrarådsmöte har du möjlighet att påverka ditt barns skola genom att diskutera aktuella skolfrågor men även vara ett bollplank åt skolledningen. Nästa möte hålls onsdagen den 22 november klockan 17.30. Anmäl intresse att delta till mig via mejl bjorn.nyman@kunskapsskolan.se

Kalendarium för läsår 2023/2024
Hela kalendariet för läsåret ligger på vår hemsida, kunskapsskolan.se/boras