Rektorn har ordet juni - Kunskapsskolan Enköping

Rektor Lena Odén berättar om händelser på skolan.

Hej,

Då var det dags att skriva läsårets sista rektorsbrev. Som vanligt går tiden otroligt fort på slutet och sommaren står verkligen och knackar på dörren. I fredags gick årets skolrugbyturnering mellan kommunens högstadieskolor av stapeln. Det blev en fantastisk dag där både killarna och tjejerna tog hem varsitt guld! Det var en fantastisk dag på många sätt, en härlig stämning med mycket publik och det är så roligt att se att så många gamla elever kommer för att titta på turneringen och också samtidigt få träffa sina gamla lärare. Det märks att relationerna vi bygger med eleverna genom bland annat PH-samtalen skapar väldigt starka band och är betydelsefulla både för lärarna och eleverna.

Enkätresultat och prioriterade områden 24/25
Resultatet från årets elevenkät visar att vi har tappat 3-4% nöjdhet på en del av frågeområdena. Vi ligger fortfarande på bra nivåer och det är inget stort tapp men tendensen bekymrar oss, framförallt när det gäller de så viktiga frågorna om trygghet, trivsel och studiero. Det här är något som vi tar på allvar och vi känner att vi behöver ta ett rejält tag kring det direkt. Vi har därför anmält oss till en forskningsstudie via Uppsala universitet som heter IBIS som står för inkluderande beteendestöd i skolan. Det är ett projekt som kommer att fortlöpa under hela nästa läsår. Projektet innebär att vi som skola kommer att få handledning och utbildning via Uppsala universitet. IBIS är en metod som vilar på vetenskaplig grund och som har gett framgångsrika resultat. Ni som vårdnadshavare kommer att få mer information om detta i höst innan vi sätter igång arbetet. Trygghet och trivsel och studiero kommer med andra ord vara ett fortsatt prioriterat område även under nästa år.

Föräldrarenkäten låg däremot oförändrat kvar på samma nivå som förra året, det är dock tydligt att även ni genom enkäten uttrycker oro för studieron och trygghet då de siffrorna ligger lägre än de övriga.

Schema
Vi har under detta år infört ett nytt schemasystem, det har inneburit en hel del utmaningar och vi är inte riktigt nöjda med hur vi fick till det i år. Vi har en schemagrupp som har arbetat med schemat under hela våren och till hösten känns det som att vi har fått till det riktigt bra! Det innebär vissa förändringar som också kommer att påverka elevernas start och sluttider. Årskurs 7-9 kommer att börja kl. 09.20 tre morgnar och kl. 08.15 två morgnar varav den ena är deras PH-morgon. Vi har också fått en utökad timplan i bland annat moderna språk vilket innebär att vissa dagar blir något längre för årskurs 6-9. De nya skoltiderna är:

Åk 4-5

PH 13.45-15.00

Åk 6

PH 14.00 - 15.15

Åk 7-9

PH 08.15 - 09.15

09.20 - 14.50

08.15 - 13.30

09.20 - 13.30

De sista dagarna som nu återstår av det här läsåret innehåller olika årskursaktiviteter där varje arbetslag planerar aktiviteterna. Den uppskattade brännbollsturneringen kommer också att ske på korsängsfälten denna vecka, en dag för årskurs 4-6 och en dag för årskurs 7-9

Höstterminen börjar den 20 augusti, era barns handledare kommer att skicka ut information kring skolstarten, likaså tider som ni i vanlig ordning kan boka utvecklingssamtal på.

Avslutningsvis så hoppas jag att vi ses på skolavslutningen på Enavallen den 11 juni. Årskurs 7 kommer att sälja fika och vi hoppas på soligt och fint väder.

Jag passar på att önska er alla en glad sommar!
Lena Odén
Rektor Kunskapsskolan Enköping