Rektorn har ordet maj - Kunskapsskolan Krokslätt

Rektor Emil Dolk berättar om händelser på skolan.

Maj 2024

Hej!

Vilket högtryck vi har haft senaste månaden, både på skolan och vädret utomhus. Den senaste tiden har det verkligen bjudits på kanonväder och utomhusaktiveteterna har duggat tätt. Här har vi haft både utflykter men även utomhuslektioner. Ni kan bland annat se ett inslag från lokalnyheterna väst om våra rastaktiviteter, det sändes 22/5 och visar bland annat hur vi arbetat med hopprepsskoj på skolan. En riktigt rolig aktivitet för att minska stillasittandet och öka studieron på skolan.

Flertalet årskurser har utöver detta varit iväg på andra aktiviteter och andra kommer vara iväg denna eller nästa vecka. Kul att få ett välbehövligt avbrott i vardagen när skolan närmar sig sitt slut och orken tryter.

Även på skolan råder det som sagt ett högtryck där terminen och läsåret ska summeras. Prov och inlämningar, rättning och bedömning, betyg och omdömen, ja mycket ska hinnas med och tiden är knapp. Både elever och lärare har det körigt just nu och här måste vi alla hjälpas åt att underlätta för varandra så att det blir så bra som möjligt för alla. Kolla gärna en gång extra med ert barn vad som ska göras dessa sista veckor och om hen ligger i fas. Har ni frågor kan ni alltid vända er till ert barns personliga handledare.

Jag vill även passa på och tacka er alla som svarade på vår enkät vi skickade ut tidigare i våras. Detta hjälper oss i vårt systematiska kvalitetsarbete och är en viktig del i vår skolutveckling. Vad vi kan se är att ni som vårdnadshavare är väldigt nöjda med oss på skolan och att nöjdheten stiger år för år. Vi är en av de skolor inom Kunskapsskolan med flest nöjda vårdnadshavare. Kul!!

Även eleverna på skolan är väldigt nöjda, till exempel har vi ett medelvärde på 4.00 kring trygghet och trivsel, på en skala från 1-5, medelvärdet på frågan om den personliga handledaren ger bra stöd ligger på 4.12, och snittet på frågan om skolan har bra lärare är 4.00. Det är mycket höga resultat vilket gör att vi känner att vi är på rätt väg och det ger oss motivation att bli ännu bättre. Jag hoppas verkligen att ni där hemma också märker av denna positiva förflyttning, det gör vi på skolan och skolkulturen tar stora kliv framåt mot något riktigt bra!

Sist men inte minst vill jag passa på att tacka alla er för ett bra samarbete, vissa av er har jag träffat mer och vissa mindre. Jag hoppas vi syns på skolavslutningen och att ni sedan får ett fantastiskt sommarlov tillsammans med era barn. Sen syns vi kanske efter sommaren, stick gärna in huvudet och säg hej när ni är här på utvecklingssamtal i början av terminen! Till er som är föräldrar till våra nior vill jag rikta ett extra tack för de här åren!

Trevlig sommar
Emil Dolk