Rektorn har ordet juni - Kunskapsskolan Landskrona

Rektor Mattias Svensson berättar om händelser på skolan.

Rektorsbrev juni 2024

Ännu ett läsår har passerat och det är snart dags för alla elever att få sommarlov. Det har varit en intensiv slutspurt med allt som ska hinnas med, både vad gäller skolarbete men även trevligheter i form av planering av Lärarmiddag för 9:orna, fotbollsmatch mot eleverna och olika gruppstärkande årskursaktiviteter.

Nästa läsår, 24/25
Kunskapsskolan Landskrona är en populär skola som många är intresserade av att gå på. Det märker vi under våra välbesökta informationsmöten och att det talas om oss som en skola med tydlighet och ordning och reda, samtidigt som vi har en värme mellan elever och medarbetare. Just det relationella är viktigt! Om eleverna känner att de blir sedda och att vi bryr oss, så kommer de också lära sig bättre.

Jag har nu gjort mitt andra år som rektor på skolan och det är fortsatt en lärorik resa. En skola som har välutvecklade strukturer att följa kräver god kännedom om alla bakomliggande orsaker till strukturen. Nästa läsår har goda förutsättningar att bli ännu bättre än i år, jag själv har mycket större förståelse för Kunskapsskolans arbetssätt och kan därför lägga mer tid och energi på att utveckla verksamheten tillsammans med medarbetarna, eleverna och ni vårdnadshavare. Ett riktigt stabilt duoledarskap mellan mig och biträdande rektor Mirzeta Talic ger grunden för ett stabilt och konstruktivt arbete i vår ledningsgrupp, i vårt elevhälsoteam, i förstelärarnas gemensamma arbetsgrupp PUG (pedagogisk utvecklingsgrupp) och i ämnes- och arbetslagen.

I samband med ett nytt läsår sker det alltid en del personalförändringar och jag har mejlat samtliga föräldrar om hur det kommer se ut under nästa läsår. Extra roligt är att vi utökar så att vi kommer att ha två basgrupper i både årskurs 4 och 5. Den lilla 4:an vi har idag blir alltså två basgrupper i år 5 till hösten.

Avslutningen och uppstarten av höstterminen
Imorgon fredag är det avslutning på skolan. Det är lite olika tider beroende på årskurs, men här har handledarna all information om ni missat det. Sen väntar ett långt härligt sommarlov för eleverna och vi börjar sedan höstterminen under vecka 33. Måndag 12 augusti till onsdag 14 augusti är det utvecklingssamtal och sedan börjar alla elever skolan torsdagen den 15 augusti. På vår hemsida finns även information om nationella prov och en länk till nästa läsårs provdatum.

Tänk på att planera era semestrar så att ni är hemma till skolstart. Att som elev missa upptakten av en termin leder lätt till att man kommer efter och får svårare att komma in i kompisgänget och undervisningen. Eleverna går i skolan 178 skoldagar på ett år och är lediga 187 dagar. Det finns således gott om dagar att resa på så att man inte missar en enda dag i skolan!

Med det sagt så återstår det bara för oss alla att ladda batterierna inför avslutningen. Intensivt, men samtidigt oerhört inspirerande att se glädjen hos alla eleverna! Ha en underbar sommar! Vi hoppas på mycket sol, många glassar och sist men inte minst: Att bara ta det lugnt och umgås med kompisar och familj.

Med vänlig hälsning, Mattias Svensson Rektor Kunskapsskolan Landskrona