Rektorn har ordet juni - Kunskapsskolan Lund

Rektor Åsa Klein berättar om händelser på skolan.

Hej!

I mitt tal till eleverna idag sa jag att det är okej att sakna skolan på sommarlovet. Att det också är okej att se fram emot skolan i höst. Man kan sakna på olika sätt och se fram emot olika saker. Skolans värld, vår och våra ungdomars vardag, är en komplex värld där vi inte bara får en massa ny kunskap utan också en värld där vi växer och utvecklas som människor och samhällsmedborgare. Varje dag får eleverna lära sig att ta ansvar för sitt lärande, att hitta strategier och metoder för att på bästa sätt kunna ta till sig all den kunskap som varje dag flödar till oss. Det är inte alltid lätt och det är inte alltid roligt. Ibland går man lite vilse och behöver pröva och ompröva för att sedan ta emot belöningen när man hittar rätt och inser att man även på vägen lärde sig något nytt.

Läsåret 2023/2024 går mot sitt slut. Varje år är det lika pirrigt med skolavslutning och det är fint att titta tillbaka på allt vi gjort. Det har varit ett härligt läsår på så många olika plan.

I augusti startade vi en ny tradition med Kunskapsskolan Lunds sportdag. Hela skolan var på Lunds IP och olika lag med elever från årskurs 4 till årskurs 9 lekte och tävlade tillsammans.

Det var också första året vi har varit helt mobilfria. Det har varit tufft för många elever men också lärorik och när vi utvärderar det mobilfria året ser vi framför allt att koncentrationen har ökat, kränkningarna på sociala medier under skoltid försvunnit och eleverna umgås över ett parti kort, fotbollsspel eller på skolgården under rasterna. Under hela året har vi tagit del av utbildningsinsatser från Fredens hus och Emerichfonden kring fred, mänskliga rättigheter och allas lika värde. Till nästa läsår fortsätter vi vårt arbete kring skolkultur, respekt för våra olikheter och våra värderingar. Ett spännande, roligt och viktigt arbete.

Det är med stolthet och glädje jag tittar tillbaka på läsåret. Glädje över att varje dag få samtala med, lyssna på och tjata lite på våra barn och ungdomar. Se deras framsteg och deras utveckling. Stolt över att de vill dela sina små ögonblick med oss, berätta om framsteg och skratta åt missöden och tokigheter.

Och lika mycket som vi kommer sakna detta läsår, lika mycket längtar vi till nästa. Till augustis sportdag, basgruppssamlingarnas värderingsarbete och till vardagens kunskapsinhämtande. Inbjudan till utvecklingssamtal och första skoldagen den 19 augusti kommer från arbetslagen.

Tills dess önskar jag er alla en glad sommar!

Vänligen,
Åsa Klein