Rektorn har ordet december - Kunskapsskolan Motala

Rektor Anna Cervin berättar om händelser på skolan.

December 2023

Vår första termin går mot sitt slut och snart nalkas en välförtjänt julledighet för både elever och medarbetare. Vi har precis avslutat en period då mycket arbete har färdigställts, redovisats och sammanställts innan många bedömningar och terminsbetyg satts på ett rättssäkert och likvärdigt vis. Vi har under hösten arbetat med att utveckla goda rutiner för det och alla pedagoger stöttar varandra i arbetet som ska vara klart just idag.

När jag ser tillbaka på vår första termin tillsammans känner jag att vi har gjort en lång resa. Det har varit mycket nytt för både elever och personal att lära sig, men vi har gjort det här tillsammans. Vi har fokuserat på att lära känna varandra och att bygga upp en positiv skolkultur där elever är trygga och tillåts att lyckas. Vi har också börjat skapa våra traditioner och i onsdags fick vi njuta av vårt allra första Luciatåg, vilket var fantastiskt vackert!

Informationsmöten och antagning
Vi har under november genomfört två informationsmöten för intresserade elever och vårdnadshavare och har ytterligare ett informationsmöte den 8 februari. Vi kommer, läsåret 24/25, huvudsakligen att erbjuda platser i årskurs 4 och årskurs 7, men även fylla på i vissa klasser där det finns plats. Antagningsprocessen startar i januari. Skolan kommer att anordna ett öppet hus lördagen den 27 januari. Tipsa gärna vänner och bekanta om att besöka oss, ni är alla varmt välkomna!

PRAO- praktisk arbetslivsorientering
Under våren kommer årskurs 8 genomföra prao under vecka 17. Hjälp gärna era ungdomar att hitta platser som är av intresse för dem. Har ni möjlighet att ta emot praoelever på er arbetsplats eller har övriga frågor hör gärna av er till vår syv och tillika biträdande rektor AnneBritt Larsson.

Föräldraråd
Datum för vårens föräldraråd är 5/2 och 15/4 och jag hoppas på lika stor uppslutning som den här terminen.

Terminsavslutning och skolstart
Höstterminen avslutas torsdagen den 21 december. Vid terminsavslutningen kommer vi att dela ut betyg till eleverna i årskurserna 6-8. Omdömen för årskurs 4-5 finner ni i EDS. Vårterminen startar den 8 januari enligt schema. Kalendarium för vårterminen finner ni på hemsidan i januari.

Avslutningsvis vill jag passa på att tacka er föräldrar för ert förtroende, förståelse och det engagemang ni visar i era barns skolgång. Vi vet att samarbetet med våra skickliga lärare och er engagerade vårdnadshavare är en lyckad kombination för att eleverna ska nå så långt som möjligt i sina studier.

Jag önskar er alla en god jul och en fin avslutning på 2023!

Anna Cervin
Rektor, Kunskapsskolan Motala