Rektorn har ordet oktober - Kunskapsskolan Nacka

Tillförordnad rektor Sara Hillefors berättar om händelser på skolan.

Hej vårdnadshavare på Kunskapsskolan Nacka!

Nu har hösten kommit och även idrottsundervisningen har flyttat inomhus. De flesta av våra idrottspass sker i Järla sporthall här intill men vi har även vissa pass i Skills academy i Sickla.

Mitterminsavstämning mot elevens mål
Alla elever arbetar för fullt med sina arbetsmål och redovisningar. På basgruppssamlingarna nu före höstlovet gör alla elever en utvärdering av hur terminen gått hittills och vilka mål som är uppfyllda. På de personliga handledningssamtalen vid denna tidpunkt diskuterar eleverna med sin handledare vilka strategier som kan behöva utvecklas för att nå målen. I samband med detta har också alla ämneslärare funderat igenom alla sina elever utifrån måluppfyllelsen för att säkra att vi följer upp alla elever mot kunskapsmålen och kan sätta in insatser där det behövs. När samtalen är över och eleverna har fått återkoppling så får alla vårdnadshavare ett mail hem utifrån denna mittterminsavstämning.

Kulturaktiviteter
Vi samarbetar med Dieselverkstaden i Sickla och på så sätt får våra elever ta del av kulturella aktiviteter i kommunen. Våra sexor var nyligen på scenkonst och tittade på en modern dans om relationer. Alla våra åttor har varit på kulturvandring i Finnboda och lärt sig om Nackas historia. Dessa aktiviteter är mycket uppskattade av eleverna, ett avbrott i vardagen som ger andra perspektiv på lärandet.

Rastaktiviteter
Nu har en del rastaktiviteter flyttat inomhus och i caféet pågår brädspel under lunchrasterna. Årskurs 6 kommer även att vara med i en schackturnering. Vi har också haft pysselverkstad vid några tillfällen under rasterna. Nu håller vi på att förbereda inför Halloween så vi pysslar inför det. Årskurs 9 kommer ha spexvecka nästa vecka med olika teman och på fredag firar hela skolan halloween med utklädnad (utan masker) för de som vill och olika tävlingar under dagen.

Nyligen har vi också skaffat en varuautomat från Ica där eleverna kan handla hälsosamma mellanmål med sitt eget betalkort. Att kunna köpa mellanmål under raster är något som skolans elevråd arbetat mycket för så vi är glada över den här lösningen som våra elever visar stor uppskattning för.

Föräldracafé
Jag vill härmed bjuda in till Kunskapsskolan Nackas andra föräldracafé med syfte att ha ett närmare samarbete mellan skolan och er föräldrar, vi hoppas att vi på så sätt ska kunna samverka mer och att vi får tillfälle att besvara era frågor. Det andra föräldracaféet är tisdagen den 7 november klockan 17.00-19.00 med fokus på Kunskapsskolans pedagogiska modell. Vi samlas i skolans café. Syftet är att ni som föräldrar ska lära er mer om Kunskapsskolans arbetssätt för att kunna stötta era barn. Enligt önskemål kommer vi på detta pass fokusera på Kunskapsskolans loggbok och vår webportal Kunskapsporten.

Kommunikation med skolan
Uppmuntra ditt barn att lyfta frågor och allt de behöver hjälp med på de personliga handledningssamtalet med handledaren. Jag vill också uppmuntra er att höra av er till ert barns handledare om ni har funderingar till exempel nu i samband med mitterminsavstämningen.

Följ oss gärna på Instagram, kunskapsskolan.nacka, för att ta del av vad som händer i skolan. Vi postar flera inlägg i veckan. Läs också årskursens veckobrev som du får via mail på fredagar av ditt barns handledare. De här rektorsbreven kommer du få via mail ungefär en gång i månaden. Har du övriga frågor eller synpunkter är du alltid välkommen att höra av dig till mig.

Hoppas vi ses på nästa föräldracafé! Jag önskar er alla ett härligt höstlov!

Vänliga hälsningar Sara Hillefors
Tillförordnad rektor