Rektorn har ordet juni - Kunskapsskolan Nyköping

Rektor Matilda Granath berättar om händelser på skolan.

Juni 2024

Hej!

Nu har eleverna gått på ett välförtjänt sommarlov efter en minnesvärd skolavslutning på Vallarna- tänk att vi lyckades pricka in solen! Vi medarbetare har jobbat ett par dagar till då vi är i full gång med att arbeta med vår kvalitetsplan. Vi utvärderar läsåret och våra resultat och planerar för nästkommande läsår. Allt för att det ska bli så bra som möjligt för våra elever och för att vi ska kunna erbjuda en trygg och studiefokuserad skola. Några elever har också erbjudits lovskola, som de deltar i för att uppnå gymnasiebehörighet.

Jag ser tillbaka på det här läsåret med både stolthet och glädje! Jag har många stunder och saker som gör mig extra stolt och glad. För att nämna några så är vill jag lyfta fram att både ni vårdnadshavare och elever är mer nöjda med sin skola än föregående år, att tryggheten och trivseln ökar och att eleverna upplever en ökad studiero. Att våra elever tycker att skolan har bra lärare, så bra att de nominerar flera av dem till Lärargalan och att Malin blev utsedd till Sörmlands bästa lärare. Att vår årskurs 9 lämnar oss med ett genomsnittligt meritvärde på 258 poäng och att 94% av våra nior uppnår gymnasiebehörighet. Glädje över att få följa våra elevers utveckling, att få lyssna på deras tankar och se deras framsteg. Som jag sa i mitt rektorstal så har vi under året fått se drömmar ta form och det är så fint att våra elever vill dela dem med oss.

Nu är det dags att göra bokslut över det här året och blicka fram mot nästa. Att få se nya drömmar ta form och fortsätta se våra elever utvecklas. Vi ser fram emot att välkomna alla våra elever tillbaka i höst, redo att möta nya utmaningar och fortsätta utvecklas både kunskapsmässigt och personligt. Tillsammans ska vi sträva efter att nå nya mål.

Läsårstider och skolstart
Höstterminen börjar måndagen den 19 augusti kl 9.00. Vi kommer liksom tidigare att lägga ut vårt kalendarium på vår hemsida, där ni kan se lovdagar och studiedagar samt när de nationella proven ligger.

Torsdagen den 15 augusti välkomnar vi våra nya elever i årskurs 4 och 7.

Stort tack för ert engagemang och samarbete under läsåret. Utan ert stöd hade vårt arbete varit mycket svårare att genomföra.

Jag önskar er alla en fin sommar.

Med vänlig hälsning,
Matilda Granath, rektor Kunskapsskolan Nyköping