Rektorn har ordet oktober - Kunskapsskolan Saltsjöbaden

Rektor Åsa Ebenhart berättar om händelser på skolan.

Rektorsbrev oktober 2023

Nu har vi kommit igång ordentligt med skolarbetet och vi närmar oss sakta men säkert höstlovet, eller läslovet som många kallar det. De senaste veckorna har vi hunnit med flera aktiviteter, skolfotografering, flera av våra föräldramöten och vi närmar oss avslutet på orienteringsperioden. Aktiviteter som kommer i det närmsta är simning för alla årskurser.

Nytt bokningssystem för workshop (årskurs 7-9)
Vi har nu arbetat ett antal veckor med det nya systemet. Vi upplever att det är betydligt bättre arbetsro och inte lika mycket spring i huset. Eleverna säger att de får mer gjort och att de tycker att det är bra att de kan boka in sig med specifika lärare. Vi kommer fokusera på lärarens ledarskap i workshop och utveckla arbetssättet både för elever och lärare under läsåret, våra förstelärare har en viktig roll i att leda detta arbete.

Föräldraråd
I september hade vi läsårets första föräldraråd. Tack till er som kom och tack för givande diskussioner. Vi kommer skicka ut minnesanteckningar till alla vårdnadshavare, läs gärna för att få en inblick i vad som diskuterades. Nästa föräldraråd är måndag 20 november klockan 17.30-19.00.

Cafeterian
Eleverna har möjlighet att handla mellanmål i vår cafeteria och öppettiderna är:
Mån: Går att handla i köket
Tis: 12.30-12.50
Ons: 12.50-13.30
To: 12.25-12.45
Fre: Går att handla i köket

Elever på högstadiet kan alltid komma till Lisa och Per i köket för att köpa en smörgås och i samband med Klubben finns också möjligheten att handla mellanmål.

Gymnasieansökan
Vår studie- och yrkesvägledare Audrey de Backer finns som stöd i processen när det är dags för våra nior att göra sitt gymnasieval. Hon träffar eleverna i grupp samt individuellt, och är också med på föräldramötet för årskurs 9. Både vårdnadshavare och elever kan också boka in möten med Audrey. audrey.debacker@kunskapsskolan.se

Audrey hjälper även till med processen inför PRAO för årskurs 7, 8 och 9, veckorna för dessa framgår i kalendariet.

Terminsprognos
Precis som tidigare år så kommer vi arbeta med terminsprognos för att tydliggöra elevernas progression mot sina mål. Handledare går igenom prognosen med sina elever samt mailar den till vårdnadshavare under vecka 43. Under vecka 45 genomför vi ämnessamtal där eleverna får boka in sig hos sina ämneslärare för att prata om prognosen. Årskurs 4 genomför sina första ämnessamtal under vårterminen. Det är viktigt att tänka på att det är just en prognos baserat på nuläget, det finns tid att påverka resultatet och det kan gå både upp och ned fram tills höstterminens betyg sätts. Det är flera arbetsområden kvar att arbeta med och fler chanser att visa vad man kan.

Inköp av böcker
Som komplement till vårt digitala system satsar Kunskapsskolan på att köpa in fler böcker. Vi kommer att kunna komplettera med böcker i flertalet ämnen vilket vi så klart är mycket glada över!

Nationella prov årskurs 6 och 9
De muntliga proven i svenska, matematik och engelska sker under vecka 45-49, övriga prov genomförs under vårterminen. Datum finns på skolverkets hemsida. Inga ledigheter beviljas under dessa perioder.

Till sist
Jag hoppas på att vi får en fin höst och jag ser fram emot ett fortsatt bra samarbete med er. Som jag har skrivit innan, kom gärna och hälsa på en dag i skolan, meddela handledare innan.

Trevlig helg!

Åsa Ebenhart, Tf rektor Kunskapsskolan Saltsjöbaden