Rektorn har ordet maj - Kunskapsskolan Saltsjöbaden

Rektor Åsa Ebenhart berättar om händelser på skolan.

Maj 2024

Sommarkänslan har kommit med besked och vi kan njuta av härlig sol och värme. I skolan arbetas det fokuserat med slutspurten mot mål, omdömen och betyg. Nationella proven för årskurs 6 och 9 är nu över och de sista proven är bedömda. Lärarna sambedömer alltid proven tillsammans med andra skolor för att bedömningen ska göras så likvärdig som möjligt.

Samarbete med Nederländerna
Planeringen av vårt besök från Nederländerna har varit i full gång under våren och nästa vecka kommer de till vår skola. Det är 24 elever och två lärare som kommer att följa årskurs 6 och 8 under veckan. Stort tack till er som kommer ta emot boende elever hos er, det uppskattas mycket.

Blivande årskurs 4
Vi har i veckan haft välkomstmöte för våra blivande elever i årskurs 4, ett välbesökt möte med förväntansfulla elever som kommer börja i våra två nya basgrupper i augusti.

Sista veckan
Vecka 24 är sista skolveckan och då avslutar vi läsåret med schemabrytande aktiviteter, bland annat utflykter, städning, värderingsövningar och andra gruppstärkande övningar och årskurs 9 spelar också den prestigefulla fotbollsmatchen mot lärarna under veckan. Mer information om tider och upplägg kommer ni att få via handledarnas veckobrev.

Årskurs 9 har den traditionsenliga skolbalen den 10 juni och elevernas engagemang i planeringen har varit stort och vi ser nu fram emot att hålla fest. Mer exakta tider kommer i veckobrevet för årskurs 9. Vi säger också tack så mycket i förväg till de yngre eleverna som har meddelat att de ställer upp och serverar under kvällen.

Skolavslutning
Avslutningen den 13 juni kommer att vara i Uppenbarelsekyrkan, uppdelad på två tillfällen, årskurs 4-6 klockan 08.30 och årskurs 7-9 klockan 09.30. Elever som ska uppträda samlas klockan 08.00 för genrep och på grund av detta ber vi er föräldrar att vänta med att gå in i kyrkan till klockan 08.20. Efter kyrkan samlas eleverna basgruppsvis på kyrkbacken för en sommarhälsning tillsammans med sina handledare.

Kyrkans brandskyddsregler begränsar antalet besökare vilket gör att vi måste anpassa antalet som kommer till kyrkan. Vi välkomnar en anhörig per elev under mellanstadiets avslutning. Under högstadiets avslutning har vi beslutat oss för att prioritera årskurs 9 då det är deras sista avslutning på skolan, detta har vi gjort i samråd med föräldrarådet och ledningsgruppen. Vi välkomnar två anhöriga per elev i årskurs 9 och anhöriga till elever i sjuan och åttan kan därför inte delta i kyrkan. Vi hoppas på soligt och varmt väder som hör till en skolavslutning och utanför kyrkan är alla välkomna!

Till sist
Nu arbetar vi på för att avsluta terminen på ett så bra sätt som möjligt, det brukar vara intensivt in i det sista med många uppgifter som ska avslutas och prov som ska skrivas. Påminn gärna hemma om att hålla koll på deadlines, prov och inlämningar.

Trevlig helg!
Åsa Ebenhart, rektor