Rektorn har ordet juni -Kunskapsskolan Trelleborg

Rektor Per Algback berättar om händelser på skolan.

Hej!

Hoppas allt är bra med er!

Ännu ett läsår har passerat och eleverna har sprungit ut på ett välförtjänt och efterlängtat sommarlov. Jag vill verkligen tacka alla som gjorde avslutningen på Södan till en mycket fin och minnesvärd tillställning. När jag kom hem och landade i soffan så satt jag och tänkte på alla modiga elever som vågar uppträda inför över
1 000 personer. Det gav mig gåshud!

Kort summering av det gångna läsåret
Till detta läsår införde vi taktgrupper i svenska, matematik och engelska för årskurs 7-9. Som med alla förändringar så tar det lite tid innan både medarbetare och elever hittar rätt, men jag tycker att vi under läsåret har funnit en organisation inför framtiden. Jag är fullständigt övertygad om att elever kommer att nå längre och tycka att skolan är roligare om man får utmaningar på rätt nivå. Alla elever är olika och har sina olika styrkor och utmaningar. Det måste vi möta!

Hela Kunskapsskolan införde även ett nytt schemasystem med bokningsbara workshops i år. Även här stötte vi inledningsvis på en del utmaningar, men under läsårets gång blev det bättre och bättre. Att som elev kunna påverka sin skolgång och utvecklas i att ta ansvar är något vi ser som väldigt värdefullt inför resten av livet, då det är precis detta som det framtida yrkeslivet handlar om.

Så, som avslutning på min korta summering av det här läsåret så är jag stolt över det sätt som medarbetare och elever tog sig an förändringarna och hur vi tillsammans har utvecklats genom året!

Några tankar inför nästa läsår
Under kommande läsår ska vi fortsätta att stärka samarbetet mellan årskurserna och mellan eleverna inom en årskurs. Det är viktigt, då det ökar tryggheten och trivseln i skolan ytterligare. Kunskapsskolan Trelleborg är en väldigt fin skola som når goda studieresultat och vi förbereder eleverna inför framtiden. Det ska vi vara stolta över!

Uppstart av läsår 24/25
Nu är som sagt eleverna utsparkade på ett långt sommarlov och vi i medarbetargruppen arbetar någon vecka till. Höstterminen börjar som vanligt med utvecklingssamtal och dessa äger rum tisdag-onsdag 13-14 augusti och sedan börjar alla elever torsdagen den 15 augusti. På vår hemsida finns även information om nationella prov och nästa läsårs provdatum. Tänk på att planera era semestrar så att ni är hemma till skolstart. Att som elev missa upptakten av en termin leder lätt till att man kommer efter och får svårare att komma in i kompisgänget. Eleverna går i skolan 178 skoldagar på ett år och är alltså lediga 187 dagar. Det finns således gott om dagar att resa på så att man inte missar skolan!

Jag önskar er alla en underbar sommar! Vi hoppas på mycket sol, många glassar och härliga bad. Jag hoppas även att ni får tid att bara ta det lugnt och umgås med kompisar och familj.

Vi ses igen i augusti!

Med vänlig hälsning,