Rektorn har ordet maj - Kunskapsskolan Västerås

Rektor Trine Mie Mattsson berättar om händelser på skolan.

Maj 2024

Hej!

Och vips… så var maj månad snart över och så även slutspurten av läsåret 23/24. Eleverna jobbar på in i det sista för att bli klara med sina skoluppgifter inför avslutningen.

Det händer mycket på skolan här under vårterminen. I torsdags, den 23 maj, firade vi att skolan är en certifierad Generation Pep skola och eleverna, främst i årskurs 4-6, fick delta i många roliga aktiviteter. Ni kan se bilder från dagen på skolans Facebook och Instagram. Ni kan även läsa om dagen i Västerås Tidning. En hel del Skapande Skola aktiviteter har också genomförts under våren. Nu senast var årskurs 4 i Badelunda och testade på Lajv. Som vanligt när vi är iväg med våra elever får vi beröm för deras uppförande och lärarna är alltid stolta när de kommer tillbaka till skolan. Vecka 20 hade årskurs 8 samarbete med 70 elever från Elburg, Nederländerna, som en del av skolans Erasmus+ projekt. Det blev en vecka med många aktiviteter och nya vänskaper.

Enkätresultaten och nya schemasystemet
Vi har, som tidigare nämnts, introducerat ett nytt schemasystem det här läsåret där eleverna i årskurs 7-9 bokar sina egna workshopspass. Fördelen med detta är att vi får en bättre fördelning av flödet i huset, bättre överblick på vilka workshops elever väljer samt tiden som eleverna jobbar med de olika ämnena. Det nya schemat är kopplat till elevernas loggböcker och kan hjälpa eleverna med en tydligare struktur i deras skolarbete. Eleverna kan koppla sina arbetsuppgifter direkt till aktuell workshop, så det därmed blir lättare för eleverna att jobba med rätt uppgift vid rätt tillfälle. Detta har gett positiva resultat och det är glädjande att se en höjning på resultaten från vårens elevenkät kopplat till frågan “Loggboken hjälper mig att planera mina mål och mina studier”.

Återigen kan vi meddela att resultatet av årets elevenkät visade att både elever och vårdnadshavare visar en hög nöjdhet med skolan. Nöjdheten med skolan ligger fortsatt på höga nivåer när vi jämför med andra Kunskapsskolor men även jämfört med Skolinspektionens enkät. Trots de höga nivåerna så vill vi alltid bli bättre och utvecklas så efter skolavslutningen kommer vi i personalgruppen att utvärdera och analysera läsåret för att därefter jobba fram en plan för nästa läsår.

Trygghetskameror
Skolans trygghetskameror är nu uppe och igång. Vi ser en förbättring av nedskräpningen men upplever fortfarande att grupper av elever går in på toaletten samtidigt. Vi har vid ett par tillfällen misstänkt vape-rökning. Självklart kontaktas berörda vårdnadshavare om vi misstänker eller kommer på elever med vape-rökning. Vi vill informera om att vid ett eventuellt brandlarm kopplat till vape-rökning är det eleverna som varit på aktuell toalett som får ersätta kostnaden av en brandkårsutryckning.

Sista veckorna
Under nästa vecka, vecka 23 arrangerar skolan en del sociala aktiviteter och vi vill slå ett slag för vikten av att alla elever deltar. Arbetslagen skickar information om aktiviteter för respektive årskurs och vi hoppas på hög närvaro, även om det inte är pågående undervisning så är det obligatoriskt att delta. Dessa aktiviteter stärker gemenskapen i gruppen och elevernas samarbetsförmåga utvecklas.

Vårterminen 2024
Nu är det inte långt kvar till skolavslutningen och jag hoppas att ni alla har möjlighet att vara med på vår traditionsenliga skolavslutning på Vallby Friluftsmuseum. Läsåret har för mig och Gitte gått otroligt fort och vi har haft ett helt fantastiskt första år som rektor och biträdande rektor. Vi har lärt oss massor och vill passa på att tacka för det goda samarbetet. Vi ser mycket fram emot att ta tag i nästa läsår som även det kommer att bli toppen!

Nu ska vi lägga fokus på att eleverna kommer i mål inför lovet och att vi får roliga dagar med olika aktiviteter. Jag hoppas vi ses på Vallby - om inte vill jag passa på att avsluta med att önska er alla en härlig sommar!

Med vänlig hälsning,
Trine Mie Mattsson