Rektorn har ordet juni - Kunskapsskolan Ystad

Rektor Eva Borgström berättar om händelser på skolan.

Juni 2024

Jag brukar börja rektorsbreven med små väderreflektioner och denna gång är inget undantag, särskilt eftersom det är full sommar med höga temperaturer, åskoväder och hungriga sniglar i grönsakslådorna hemma. Eleverna ser ut som de redan haft sommarlov - solbrända, shorts och några svettpärlor i pannan. Lite förvirrande, men skönt med värmen.

Året som gått
Kunskapsmässigt står vi starka. Eleverna “gör jobbet” och det har synts både i prognoser och betygssättning det här året. Resultatet är gott överlag och jag hoppas att eleverna kommer att känna sig nöjda med sina betyg nästa vecka. De höga resultaten visar att vi coachar eleverna väl och att de innerst inne tycker att det är viktigt med skolarbete, även om det ibland känns som om det sitter långt in. Jag är särskilt stolt över årskurs 9 som trots de goda förutsättningar de har, har överträffat sig själva och når ännu lite längre.

Däremot visar enkätresultatet att eleverna inte är lika trygga längre, upplevelsen av trygghet bland eleverna har tidigare år varit hög och stabil men nu ser vi en nedgång. Det är ett bekymmer och en utmaning för oss inför kommande läsår. Under förra veckan arbetade vi under PH-samtalen med fördjupande frågor kring studiero, trygghet och trivsel för att vi ska kunna hitta en bra väg framåt. Vi ska få fatt på vad vi behöver göra för att öka tryggheten igen!

Skolavslutning
Nu är det snart sommar och sedan dags för ett nytt läsår. Då ska vi administrera tre byggnader - Flygeln där årskurs 5 och 6 kommer att gå, Husaren där F-4 ska husera och Sjutillnioskolan som årskurserna 7-9 kommer att vistas i. Ombyggnation och planering är i full gång!

Nu ska vi njuta av de sista veckorna, gråta en tår för de nior som lämnar oss, stressa lagom kring betygssättningen och sedan reflektera över året tillsammans.

Välkomna på skolavslutning i Ystads Arena onsdagen den 12 juni klockan 18.30. Eleverna ska vara på plats på parkeringen utanför Ungdomens Hus klockan 18.00. Mer information om detta och allt annat som händer de sista dagarna får ni från respektive handledare.

Till er som inte är på plats i Arenan önskar jag en riktigt skön och vilsam sommar. Och till er andra - väl mött!

Tveka inte att höra av er om ni har några funderingar!
Rektor Eva