Rektorn har ordet juli - Kunskapsskolan Ystad

Rektor Eva Borgström berättar om händelser på skolan.

Rektorsbrev nyheter årskurs 7-9 inför 24/25
Härligt väder vi har! Vi får njuta så länge det varar. Vi har några nyheter inför kommande läsår och jag tänkte att det är bra att veta i god tid inför terminsstarten.

Start- och sluttider årskurserna 7-9
Eftersom timplanen enligt regeringsbeslut utökas till hösten i några ämnen så behöver vi anpassa start- och sluttider för eleverna i årskurserna 7-9. Det är också bra om vi redan nu kan ta lite höjd för hur Skånetrafikens tidtabell kommer att se ut. Eleverna startar lite tidigare på morgonen och slutar lite tidigare, men fredagen förlängs.

De nya tiderna är:
Måndagar- torsdag 08.45-14.30 (PH 2 elever 08.15-08.45 och 2 elever 14.30-15.00)
Fredag 08.45-14.15 (PH 2 elever 08.15-08.45 och 2 elever 14.15-14.45)

Eleverna kommer således ha PH-samtal antingen på eftermiddagen eller på morgonen. Det innebär att de en dag i veckan antingen kommer 08.15 eller slutar 15.00 (fredagar 14.45). Vem som har vilken tid bestäms tillsammans med respektive handledare under den första skolveckan.

Rutiner mobiltelefoner
Sedan höstterminen 2019 har vi samlat in elevernas mobiltelefoner på morgonen och lämnat tillbaka dem på eftermiddagen. Anledningen till beslutet var att vi ville säkra elevernas trygghet under skoltid och särskilt under rasterna och i omklädningsrummen i Hugohallen. Det skedde alldeles för många kränkande incidenter med bland annat fotografering och filmning.

Det har överlag fungerat bra, men under innevarande läsår har vi upplevt att allt fler elever vägrar lämna in sina mobiler. Det har gjort att vi haft flera incidenter som i vissa fall lett till polisanmälan. Jag ber er därför att prata med era barn om detta inför terminsstarten.

Mobilerna ska, som sagt, lämnas in på PH/morgonsamlingen. De sätts i fack markerade med elevernas namn i lådor med skyddande skumgummi. Direkt efter morgonsamlingen låser respektive handledare in lådan i förråd i arbetsrummen. Eleverna får tillbaka sin mobil på återsamlingen på eftermiddagen. Om man har idrott som sitt första pass ska man gå till receptionen och lämna in sin mobil där.

Om eleven inte lämnar in sin mobiltelefon eller vägrar lämna den ifrån sig så kontaktar skolan vårdnadshavare direkt för samarbete.

Sjutillnioskolans caféverksamhet
Elevrådet har under året kommit med förbättringsförslag kring Sjutillnioskolans caféverksamhet. Vi har haft öppet under tidig morgon, vid 09.30 och 13.30. Eleverna upplever att tiderna under skoltid inte går att utnyttja så bra eftersom man vissa dagar bara har fem minuter på sig mellan passen. Elevrådets förslag är att vi istället skulle kunna ha en försäljningsautomat. Det tycker rektor är lite synd - det är trevligt med ett bemannat café och det fyller även ett socialt syfte.

Vi har därför beslutat om en kompromiss. Vi kommer att få en försäljningsautomat till skolan där elevrådet tillsammans med ICA Supermarket kommer att bestämma innehåll (rektor har veto). Det kommer att finnas nyttiga mellanmål och sockerfria drycker, men också en eller annan godsak. Eleverna kommer att kunna betala med bankkort.

För att ändå få till den trevliga och sociala stunden som caféet ger oss så bjuder vi på frukost i caféet för den som vill ha under tidig morgon. Vi återkommer med vilka tider som kommer att gälla. Jag ber också om överseende under inkörningsperioden, vi vet ju inte hur många som kommer att utnyttja förmånen så det kan vara svårt att beräkna initialt.

Bemanning lärare
Rekryteringen inför hösten har gått över förväntan och samtliga tjänster är tillsatta. Dock är inte fördelningen över ämnen och basgrupper helt klart än så det får jag återkomma med i början av augusti.

Skolstart
Terminen börjar för årskurs 8 och 9 med utvecklingssamtal torsdagen den 14 augusti. Ni ska redan nu ha fått erbjudande om tider den 14, 15 eller 19 augusti. Skolstart är sedan den 20 augusti klockan 08.45.

Terminen börjar för årskurs 7 måndagen den 19 augusti med upprop i skolans café klockan 08.45. Den dagen är de ensamma i skolan så att de har bott in sig lite tills åttorna och niorna kommer dagen efter.

Rektor semester
Jag önskar er en riktigt varm och vilsam sommar. Jag går på semester idag fredag och läser min mejl sporadiskt därefter, men tveka inte att höra av er om ni har några funderingar!

Jag är åter på plats den 1 augusti.

Trevlig sommar!
Rektor Eva